fredag 18 december 2009

I got the whole world in my hands


Jag har fått jobb. Det blev klart idag. Heltidsvik. under vårterminen som fritidspedagog i en klass 2. Det är tuffa tider för oss lärare med att få jobb. Så jag känner mig super nöjd med att börja så här. Jobbet kommer innebära fritidsverksamhet och undervisning. När lönen kom på tal fegade jag ut som väntat. Nåväl. Men nu känns det svinbra att ha ett jobb, tjohoo!
Jag träffade upp Helena (Kom Ketchup) sen. Vi gick till Arkitekturmuseèt för att kolla pepparkakshus-utställningen.Vädret har varit löjligt härligt idag. Så där perfekt soligt, krispigt och kallt. Utdrag ur autentisk konversation:
Barah: åh det är en sån härlig dag!
Helena: aa!
Barah: jag hade velat haft kameran med mig, så synd...
Helena: aa, och jag vill köpa en skärtlapp..

När vi kom ut från museèt hade det blivit skymning. Gatlyktorna lyste gult och det var folktomt på Skeppsholmen. I stället för att gå på de uppplogande vägarna pulsade vi fram i våra dr Martens. Vi kännde för att låtsas att det var förr i tiden. Typ "Emil i Lönneberga"-tider. På den tiden har man ju hört att barn gick 2 mil hem från skolan....Vi pulsade fram till Djurgårdsfärjan. Vi fick vänta ett tag. När vi klev på var det becksvart ute och på färjan fanns bara några svaga lampor. Det satt ganska många där. Några stirrade med tomma blickar. Andra försökte hålla skenet uppe. Kvinnorna med sina långa kjolar och männen med pälsmössa och täta mustascher. Någon grät en skvätt. Trots att vi hade färdats i veckor utan mat fanns det en hoppfullhet bland alla på båten. Vi var hungriga och det enda vi hade kvar var just hoppet. Vi visste att det inte gick att vända om. Vi skulle få ett bättre liv. Vi var på väg till Amerikatt......
(eller möjligen slussen)

8 kommentarer:

Maria sa...

Skönt med fantasi! Att resa i tiden.

Gillar bilden mycket!

prylpinglan sa...

grattis bästa barah! så synd att jag inet kunde komma med idag. kram

Bara barah sa...

Ja det var synd att du och lilla L inte kunde. Men det finns fler tillfällen att hänga må du tro!

C. Tvillingmamma sa...

Grattis till jobbet!!!

Klockren konversation...vem vill inte ha en sjärtlapp i denna snön ? ;)

Anonym sa...

ja så var det faktiskt. råttorna sprang över golvet, det enda som fanns att äta var lite hårt bröd och vatten. de som kunde äta ens vill säga. resten hängde över relingen och spydde. på öfvre däck, första klass, spelade de musik och dansade, men vi från undre klassen fick inte komma upp. jag och barah gick ut och tittade ut över atilanten. det lyste massa ljus. vi såg en gran, snart var vi framme! det var ändå en mycket fin dag!

Syster Karin sa...

Haha! Vad fint... :)

Daisy sa...

Vilket härligt inlägg! Jag rycktes verkligen med av texten och bilden är ju grym.

Krickelin sa...

Underbart foto! Och text. :) Stort Grattis till det nya jobbet, riktigt toppenkul. Om vi ändå hade haft lite snö att åka skärtlapp på här...;)