torsdag 7 januari 2010

Hej barn, jag är eran nya fröken!



Första jobbdagen idag. Och nu är jag trött. Nyckel och scarf runt halsen.  Med ett käckt smile. Riktig fröken outfit. Det kommer bli långa dagar och tidiga morgnar. Lite nervöst i början. Men det blir nog bättre med tiden.

-Varför har du allt hår på ena sidan? undrar flera barn.
 Ena sidan tänker jag?! Vadå det är ju kortklippt på ena sidan och långt på andra.

-Va? men allt hår är ju kammat på ena sidan, menar barnen.
Barnen tänker att jag har en enorm "over-kam". De tycker synd om mig. De lägger huvudet på sned och kopplar på stösrta empatin när de frågar:
-Blev det fel? Har du klippt dig själv?

Ja, visserligen har jag klippt mig själv den senaste tiden men det erkänner jag inte för barnen. För de tycker redan att min frisyr är tokig, knasig, rolig och märklig. De tänker även att jag är galet fåfäng. Flera frågar nämligen:
-När går du upp på mornarna igentligen? Det måste ta lång tid att göra håret så där?
 ( Mäh vadå det är ju lockigt? det är ju klippt så här. Jag kammar mig ju inte ens). Men jag älskar deras funderingar och spontanitet.
Barnen är fascinerade över mitt hår och jag är fascinerad över deras fascinering.

14 kommentarer:

Ewa sa...

Grattis till första dagen! Du kommer att bli den allra bästa fröken någonsin!

C. Tvillingmamma sa...

*hahaha* man kan skrämmas så du :)

Anonym sa...

åh du kommer va världens bästa lärare och inspirationskälla till barnen! innan du vet ordet av kommer alla de små liven att ha håret bara på ena sidan! :) vilka tjusiga bilder! va bra det blev med masken! jag vill träffa dej. SNARAST! hoppas du får sova gott inatt och att du är nöjd med första dagen! Puss och kärlek

Lady Thirty sa...

barn är så härliga :D de säger precis vad som faller dem in, utan att tänka.

ha det så skoj i fortsättningen :D
kramelikram

Maria sa...

Hej!
Lycka till med frökenjobb! Barns funderingar är roliga att höra.

Unknown sa...

Snygg frisyr tycker jag! Lycka till med jobbet!

prylpinglan sa...

å underbara du! haha va roligta funderingar! å ja de blir nog jobbit några dagar till innan du kommer in i de hela men sen kommer de gå av bara fatren å du kommer var deras bästa fröken å med den tokigaste frisyren oxå! kramis :)

Make it Easy sa...

thanks for visiting my blog!!
funny mask. haha and i love your curly hair!!

Krickelin sa...

Ja, barn är ju störtsköna! Du kommer vara en toppenfröken, det är jag säker på.

Rosa Hemmet sa...

tjopp!

fräck mask. haha

Det där med barn och deras ärlighet och rättframhet är faschinerande. De säger ju verkligen vad de tänker!

Du, jag måste få berömma dina bilder, väldigt snygga foton du har här på bloggen, du har allt bra mycket öga för det där :)

ha det fint!

metamorphosis sa...

Följer med ett litet fniss med dig i din faschination över deras faschination...

metamorphosis sa...

...och grattis och lycka till med fröken-skapet! ;-)

miriam sa...

Hoppas du kommer trivas på nya jobbet! Tror du kommer klara det bra och att barnen och du kommer att bli friends, det kommer kanske sluta med att alla vill klippa sig som du =)
jag har spanat in dina foton här på bloggen och du är verkligen duktig, sånna där motiv man själv aldrig kommer på! Jag gillade verkligen de snöiga bilderna från söndag 3/1
Lycka till på jobbet!

Lotta Sultan sa...

haha, vad roligt!
lycka till med fröknandet!