måndag 8 februari 2010

Självporträtt likt en palett


Under min utbildning fick vi i uppgift att göra självporträtt. Svårt. Intressant. Min lärare sa att en vanlig anledning till att porträtten inte liknar än är att man målar sig själv som man vill se ut snarare än hur man verkligen ser ut. Vi fick råden att överdriva karaktäristiska drag. I min klass verkade det karaktäristiska dragen ofta synonymt med komplexen... Självporträttet är intressant för att det blottar delar av den egna självbilden. För att avbilda något krävs noggrann observation. Det är definitivt problematiskt att observera sig själv genom en spegel. Lite som att höra sin röst på inspelning tror jag.

Jag upplevde efter typ en veckas observation att det var svårt att tolka min egen spegelbild. I avbildandet strävar man ju efter någon sorts objektivitet. Att med pennan bara berätta vad man ser utan att lägga in egna värderingar. Men när det är än själv som är både mottagare och avsändare blir objektiviteten omöjlig. Det finns bara ett subjekt att arbeta med liksom.

Efter massor med blyertsskisser där jag försökte överdriva min höga panna och smala tinningar gjorde jag till slut en målning. Jag skissade inte. Jag bara målade. Med ca 1 1/2 veckors observation och skisser i bagaget. Vårt ansikte består ju som bekant av massor med färger och nyanser. Jag började med att blanda dem i något överdriven skala. Liknade en pallett. Jag gillade palettlooken. Så det fick bli så.

På huvudet sitter kära Fabian. Det är Edits råtta. När Fabbe fanns i livet gillade hon att springa runt på axlar, huvud och armar. Fabbe är kärlek. Så självklart skulle hon va med på porträttet.

14 kommentarer:

Unknown sa...

Fin målning, eller uttrycksfull är kanske ett bättre ord. Länge sen jag målat. Gjorde ett porträtt en gång i gips som såg exakt ut som Tove Jansson. Kanske jag ville se ut som hon såg ut, men det var nog helt omedvetet i såfall! :-).

Turid Holm Flaa sa...

Like veldig godt det selvportrettet av deg. Har likt helt fra første gang jeg så det. Sier noe om din kreativitet. Og spennende å høre om bakgrunnen for hvordan det ble til.

Anonym sa...

Åh jag tycker ditt självporträtt är så fint porträtterat, det är verkligen du! Jag gjorde ett porträtt på mig då jag gick på folkhögskolan, utan hår... du kanske får de det nångång:)

kram

C. Tvillingmamma sa...

Nr jag gjorde mitt självporträtt,klarade jag inte av att se ig själv i spegeln (i de stadiet av mitt liv gick de inte) därför valde jag en bild jag utgick ifrån,jag tror de stämmer så väl med de du skriver om att betrakta sig själv,som att höra sin röst inspelad.

Mitt självporträtt älskar jag än idag,det är så sant för mig då... (ligger till höger på bloggen) De turkosa ansiktet för att jag ycker det är min färg,kläder i svart och ett brinnande hår... Jag tror mitt självportärtt avslöjar precis hur jag var då,med tanke på hur jg sitter och vart jag ser och hur jag ser på omvälden,böjt huvud,men med hopp för jag ser snett uppåt...

De är en mäktig resa att måla sig själv,jag ska göra ett nytt snart...upptäcka mig själv som den jag är idag...

Jag tycker så mycket om ditt!

Anonym sa...

va kul att få se en gammal goding här på bloggen! älskar ditt självporträtt! det är så du så det finns inte! och jag tycker om hur du skriver kring betraktandet av sig själv.
jag tycker du borde visa upp dina skisser också eller de karikatyrer du gjorde med bläckpenna, de är så roliga! man kanske skulle ta och damma av en goding och visa upp i bloggen? du kläcker alltid nya idéer hos mig! Kramar

Lady Thirty sa...

så himla fint!
självporträtt är svårt, för min del blir det ofta seriefigursliknande jag som hamnar på pappret :)

kram

Fröken Blund sa...

men du tar ju sjuukt vackra bilder!!! självporträttet är jag impad av, skulle aldrig för mitt liv kunna skapa nåt sådant...
fotona är jag rent ut sagt avundsjuk på, grönt avundsjuk, fast snällt avundsjuk oxå, inte missunsam.
och sen måste jag säga att din frisyr är mycket fin. om jag hade hår skulle jag oxå vilja ha så. jaja, jag har ju hår. men platt.litet. och ganska livlöst.
nåväl. du är fin. målar fint. och fotar fint. det du.
kram!

Krickelin sa...

Jag tycker det är ett fantastiskt självporträtt. Det är vackert, love it. :)

Anonym sa...

Saaaarah! jag har kommit hem! :) :) :) :) :) :)

Maria sa...

Hej!
Jag ser den Bara Barah jag lärt känna genom bloggen i den bilden. Det är roligt med självporträtt. JAg har också målat någar i mina dagar...egentligen skulle man måla minst ett om året för att se olika sidor av sig själv.
Här kan du se ett av dem http://jagblommar.blogspot.com/2007/10/jag-blommar.html

Semhar 2 da K sa...

Älskar verkligen din självporträtt, det har jag gjort sen första ggn jag såg den!

Hade ingen aning att Fabbe inte finns längre! Så synd.

Lady Thirty sa...

tänkte kolla om allt är bra med dig, det var ju ett tag sen du skrev nåt...saknar dina inlägg.
kram

prylpinglan sa...

Hoho kompis var e du? Kramis!

Toril sa...

Ja jättefint:)